koop tickets online
Shot-online 20/12/2018
Napoleon Games

Ontvang tot € 500 free bets bij Napoleon Sports & Casino.

Cercle en Brugge door de jaren heen (deel 208)

Cercle en Brugge door de jaren heen… (deel 208)
(periode van 27-08-1960 -> 03-09-1960)

  • Cercle

In de vorige bijdrage kondigden we de oefenwedstrijd van de groen-zwarten tegen Beerschot AC aan.  De Cerclejongens wisten dat het sowieso een zware dobber zou worden maar hadden toch op een meer dan eervol resultaat gehoopt…

Cercle Brugge – Beerschot A.C. 0-5 – Eerste goede prestatie niet bevestigd !” : “De talrijke Brugse voetballiefhebbers die zaterdagavond op het Edgard De Smedtstadion waren om Cercle voor het eerst dit seizoen aan het werk te zien tegen Beerschot, zijn als één man ten zeerste ontgoocheld huiswaarts gekeerd.  Niet dat deze oefenwedstrijd op zichzelf zo minderwaardig was, maar hetgeen de groen-zwarten ten beste (?) gaven was zo onnoemelijk zwak en peuterig, dat zelfs de grootste optimisten er hun vertrouwen bij inschoten.  De uitslagen en prestaties der twee vorige oefenmatchen hadden immers de Cercle-aanhangers een hart onder de riem gestoken en de hoop doen heropleven dat het dit jaar eindelijk naar wens zou gaan. Deze illuzie was echter van heel korte duur, want men heeft kunnen vaststellen dat er nog niets veranderd noch verbeterd is bij vorig seizoen.  Natuurlijk is het nog maar een begin en bleek Beerschot andermaal een te sterke tegenstrever, maar toch is het van nu al reeds duidelijk dat de vooruitzichten allesbehalve rooskleurig zijn indien het roer niet kordaat gewend wordt.”


Technische krabbels…

-opkomst: +/- 2.500 toeschouwers.
terrein: uitstekend.
leiding: ref. Debleeckere, bevredigend.
fair-play: niets aan te merken.
doelpunten: 12’ Van Acker 0-1, 29’ Weyn 0-2, 30’ Drieskens 0-3, 65’ Drieskens (penalty)
  0-4, 69’ Van Acker 0-5.
Cercle: Mortier, Roje (Gaal), Serru, Perot, Wittewrongel, Demey, W. Lambert
  (Notteboom), Buyse, Bailliu, Michiels, Locskai (Desmaele).
Beerschot A.C.: Smolders, Wouters, Schroyens, Vanhemelryck, Raskin, Huysmans, Van
  Hoetayen (Zaman), Van Acker, Weyn, Drieskens, De Borger.
 

Het was overduidelijk dat de groen-zwarten nog flink wat schaafwerk voor de boeg hadden om een ploeg klaar te stomen die een gooi kon doen naar de promotie in Tweede Klasse.  Gezien men steevast beweert dat oefening kunst baart, besloot Cercle om, vooraleer de officiële competitie van start ging, nog een zware oefenwedstrijd in te lassen. Tegenstander van dienst was niemand minder dan Lierse, de kersvers kampioen Eerste Klasse :

Morgen zondag te 16 uur : Cercle – Liersche” : “Morgen zondag komt Cercle te 16 uur op eigen veld uit tegen niemand minder dan de kampioen van 1eklasse Liersche SK.  Voor de groen-zwarten betekent dit andermaal een zware opgave en zij zullen beslist veel beter moeten spelen dan tegen Beerschot, willen ze een eervol resultaat bewerken.  Cercle zal het echter op prijs stellen zich in de ogen van haar aanhangers enigszins te rehabiliteren zodat we ons ditmaal aan een meer overtuigende prestatie verwachten en een spannender en aantrekkelijker vertoon.”

Deze aankondiging maakte het de groen-zwarten alvast meer dan duidelijk, als zij er zelf nog zouden aan getwijfeld hebben, dat al wie Cercle een warm hart toedroeg uit was op een knalprestatie tegen Lierse na de wanprestatie tegen Beerschot…

Cercle Brugge – Liersche S.K. 1-1 – Gunstige kentering bij de groen-zwarten” : “De wedstrijden volgen elkaar, maar gelijken niet steeds op elkaar is een voetbalwaarheid die treffend geïllustreerd werd door de laatste oefenmatchen van Cercle, resp. tegen Beerschot en Liersche. De week tevoren kwamen de Brugse groen-zwarten omzeggens aan geen bal tegen de Sinjoren en werden dan ook na een zeer teleurstellend presteren zwaar verslagen.  Alle omstandigheden in acht genomen maar terecht, spaarden we achteraf onze scherpe kritiek niet en wezen in alle oprechtheid op de talrijke fouten en tekortkomingen die hierbij klaar aan het licht waren gekomen.
Het moet zijn dat de Cerclespelers zelf volkomen bewust waren van hun ontgoochelend en minderwaardig akteren tegen Beerschot, want tegen de landskampioenen uit Lier hebben ze zich verleden zondag niet alleen overtroffen maar tevens een heel wat betere en gavere prestatie ten beste gegeven.  Zeker, alles was bijlange nog niet perfekt en alles liep nog niet helemaal gesmeerd –met als bijzonderste nog te verbeteren punten het tekort aan uitvoersnelheid en diepte– doch er was globaal een verheugende gunstige kentering waar te nemen, die de toekomst reeds heel wat minder duister doet uitzien.  Als men ten minste verder in dezelfde zin bevestigd.
Hier ook moeten we immers in acht nemen dat het een loutere oefenpartij betrof, die weinig vaste maatstaven biedt betreffende de konditie en het rendement van de in lijn komende spelers en ploegen. De verbetering bij Cercle was echter zo opvallend dat we zulks in alle objektiviteit dubbel en dik willen onderlijnen. Zonder dat Liersche reeds “de” ploeg was die kampioenenspel demonstreerde en wel nog terdege in rodage bleek, was de repliek van de lokalen echter van die aard, dat zij ruim gelijke tred hielden met de kampioenen en voluit het besluitend 1-1 gelijkspel verdienden.” 


Technische krabbels…

-opkomst: 2.000 toeschouwers.
terrein: uitstekend.
fair-play: vriendensfeer.
leiding: ref. Casteleyn, goed.
doelpunten: 60’ Bailliu 1-0, 60’ Vermeyen 1-1.
corners: Cercle 7, Liersche 4.
Cercle: Mortier, Roje, Serru, Perot, Baas, Demey, Locskai, Buyse (De Caluwé), Bailliu,
  Michiels, J. Gerard.
Liersche: M. Baeten, Bogaerts, Thys, A. Baeten, Willems, Van Dessel, Valckenborgh,
  Goossens, Vermeyen, Martens, Van Roosbroeck.

  Stippen we aan dat Liersche deze week met dezelfde opstelling Espagnol Barcelona versloeg
  met 2-1.
 

De tijd van de oefenwedstrijden lag, na het gelijkspel tegen Lierse, achter de rug. Het werd nu hoog tijd voor het serieuze competitiewerk.  De groen-zwarten wilden, na al die jaren van geduld oefenen, eindelijk de beoogde promotie in de wacht slepen maar natuurlijk waren wel meer ploegen op het waardevol promotieticket belust.

“Het Brugsch Handelsblad” wierp alvast een blik op Cercle’s eerste competitiematch van het seizoen 1960-1961, een zeker niet te onderschatten verplaatsing naar F.C. Diest : “Morgen zondag gaat de bal weer officieel aan het rollen : Diest – Cercle” : “De groen-zwarten wacht morgen zondag reeds een kwade verplaatsing naar FC Diest, die met de Bruggelingen nog een eitje te pellen heeft.  Cercle haalde er verleden seizoen immers heel gevleid de beide punten zodat Van Camp en Cie op weerwraak belust zijn.  De Bruggelingen weten dus van meet af waar ze aan toe zijn en zullen dubbel uit hun ogen moeten kijken willen ze niet verrast worden.  Tegen Lierse lieten ze verleden zondag een niet onaardige indruk maar toch zal er nog meer “poer” moeten inzitten om de volle buit binnen te halen. We menen dan ook dat een draw reeds een ruim bevredigend begin zou zijn voor de groen-zwarten.
Moeten we het hier nogmaals betreuren dat de vaste ploegopstelling slechts de vrijdagavond bekend wordt gemaakt en wij deze zodoende niet kunnen mededelen, dan geven we hierna toch de officieuze formatie zoals zij wellicht te Diest in lijn zal komen : Mortier, Roje, Serru, Perot, Baas, Demey, Locskai, Buyse, Bailliu, Michiels, Jo Gerard.”

  • Brugge

* Stakingen, personeelsingrepen, sociale onrust,… het is van alle tijden.  Het hoeft trouwens niet altijd op al dan niet georganiseerd verzet te stuiten, zeker niet als het personeel met de genomen maatregel(s) akkoord gaat en er de voordelen van kan inzien.  Ook het personeel van de Brugse stadsschouwburg kon er in 1960 over meepraten :

Nieuw statuut voor personeel van stadsschouwburg” : “Het personeel van de Brugse stadsschouwburg werd kort geleden kollektief ontslagen, doch daarna opnieuw aangeworven.  De bedoeling van deze op het eerste gezicht zonderlinge maatregel is, het personeel door een nieuw kontrakt te binden, waarin meer rekening gehouden wordt met de sociale vooruitgang.  Er is dus geen sprake van eigenlijk ontslag, zoals sommige geruchten voorwendden.” 

De voorgevel van de prachtige Brugse stadsschouwburg in de Vlamingstraat die op 30 september 1869 de deuren opende met een voorstelling van “Les mousquetaires de la reine”.  Reeds in 1864 was de beslissing gevallen dat Brugge toe was aan een nieuw theater maar het had nog heel wat voeten in de aarde voor het effectief zo ver was.  Op de plaats waar de stadsschouwburg gebouwd werd stond een kleinere theaterzaal uit 1756, in de volksmond de “Comedie” genoemd. Veel oudere Bruggelingen spraken ook vele jaren later nooit over het Schouwburgplein (wat de correcte benaming was) maar hielden hardnekkig vast aan de destijds ingeburgerde benaming “Comedieplaats”.  Voor de bouw van de stadsschouwburg werd niet enkel de oude “Comedie” afgebroken, ook 45 huizen in de nabijheid verdwenen onder de sloophamer en 150 Bruggelingen dienden uit te kijken naar een nieuw onderkomen.  De nieuwe schouwburg werd gebouwd naar plannen van Gustave Saintenoy die de hierover georganiseerde architectuurwedstrijd gewonnen had.  

Cerle Brugge KSV

Zijn inspiratie had hij gehaald bij het Parijse operagebouw van Charles Garnier. In 1969 bestond de stadsschouwburg 100 jaar en kreeg het predicaat ‘Koninklijk’ toegekend.
(bron foto : https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/29835)

Voor de stadsschouwburg staat het beeld van Papageno, de vogelvanger uit “Die Zauberflöte”, een opera van Wolfgang Amadeus Mozart (zie foto onder).

Cerle Brugge KSV

(bron foto : Flickr)

* We kunnen er jammer genoeg niet meer van genieten in Brugge maar ooit was het een sterke Brugse troef : het Heilig Bloedspel.  Wie dit massatoneel, dat in de schaduw van het Belfort werd opgevoerd, nog bijgewoond heeft kan zich alvast niet meer piepjong noemen want het Heilig Bloedspel ofwel het Sanguis Christiging de laatste keer door in… 1962.  Toch blijven veel Bruggelingen hopen dat er ooit weer een stadsbestuur komt dat het Heilig Bloedspel opnieuw een plaatsje geeft tussen de vele evenementen die onze Brugse stede rijk is.

De eerste editie vond plaats in 1938 en er kwamen meer dan 125.000 toeschouwers op af. Zoals de naam duidelijk maakt vormt het Heilig Bloed, de wereldberoemde religieuse relikwie, het onderwerp.
Het Heilig Bloedspel werd georganiseerd in opdracht van het Brugse stadsbestuur en stond volledig los van de jaarlijkse Heilig Bloedprocessie die een realisatie is van de Edele Confrérie van het Heilig Bloed.

Cerle Brugge KSV

Het Heilig Bloedspel was een creatie van redemptoristenpater Jozef Boon.

 

(bron foto : www.odis.be)

Hij werd op 5 september 1900 geboren in Halle.  Na zijn handelsstudies aan het Onze-Lieve-Vrouwecollege in Halle werd hij secretaris bij de inspectie van het lager onderwijs.  In 1921 trad hij in in het noviciaat der paters Redemptoristen van Sint-Truiden en werd er geprofest op 20 september 1922.  Op 21 september 1927 werd hij tot priester gewijd in Beau Plateau.
Jozef Boon ging vervolgens Germaanse filologie studeren aan de Katholieke Universiteit Leuven en promoveerde in 1932 tot licentiaat Germaanse letteren.  Tot 1944 gaf hij les aan het College van het Eucharistisch Hart te Essen, een job die hij verder combineerde met die van secretaris bij de inspectie van het lager onderwijs.
Jozef Boon verwierf naam en faam in de katholieke toneelwereld als auteur van toneelstukken en spreekkoren.  In 1938 ontwierp hij het Brugse Heilig Bloedspel rond de verering van het Heilig Bloed waarbij Bijbelse en historische motieven de inspiratie vormden voor een openluchtspel dat toen gold als eigentijdse religieuze kunst voor het brede publiek.  Jozef Boon werd datzelfde jaar aangesteld als algemeen leider van de opvoeringen van het door hem ontworpen en geschreven Heilig Bloedspel.  In 1947 stichtte hij het blijvend Gezelschap van het Heilig Bloedspel en riep het toneeltijdschrift De Graal in het leven.
Pater Jozef Boon overleed op 5 april 1957 te Gent, amper 56 jaar jong.
Het afsterven van pater Jozef Boon was een zwaar verlies voor de opvoeringen van het Heilig Bloedspel te Brugge maar ook voor het religieus toneel in België en zelfs in West-Europa.  Pater Boon was immers tot ver buiten onze landsgrenzen bekend als auteur van een hele reeks religieuze toneelwerken en als bezieler van talrijke toneelopvoeringen en toneelcongressen.  Liefst 46 (!) van zijn werken werden in niet minder dan zes (!) talen vertaald.
Uiteraard pakte het toneeltijdschrift De Graal uit met een speciaal nummer gewijd aan het leven en werk van Pater Boon. Na zijn dood kwam de leiding over het Heilig Bloedspel in handen van een andere Redemptoristenpater : Albert Speekaert.

Een zicht op de uitvoering van het Heilig Bloedspel.  Het Belfort vormde het decor van dit religieus massaspektakel.  Aan het Belfort was een reusachtig kruisbeeld aangebracht (bron foto : Geneanet).

De pers spaarde de lofbetuigingen niet voor de eerste editie waarbij, typisch voor die tijd, de vrouwelijke en de mannelijke figuranten zorgvuldig van elkaar gescheiden werden !  Het (bijna) logisch gevolg was dat er reeds in 1939 een tweede editie kwam.

Cerle Brugge KSV

Zoals hoger aangehaald werd het Heilig Bloedspel ontworpen door Pater Jozef Boon. Maar alles alleen realiseren kon hij natuurlijk ook niet.  Zo zorgde componist Arthur Meulemans voor de muziek en stond Anton Van de Velde in voor de regie. 

Componist Arthur Meulemanswerd geboren in Aarschot op 19 mei 1884.

Cerle Brugge KSV

(bron foto : Musicalics) 

De vader van Arthur was een ambachtsman die als muziekliefhebber zelf dansmuziek componeerde.  De jonge Arthur kreeg bijgevolg zijn eerste muzieklessen van zijn eigen vader.  Maar daar stopte het niet.  Van zijn oom Jan leerde hij de piccolo (= de niet geheel correcte maar wel veel gebruikte naam voor de sopranino-dwarsfluit) bespelen.  Nog een ander leraar gaf hem vioollessen terwijl de jonge knaap ook nog lessen harmonieleer, contrapunt en fuga onder de knie probeerde te krijgen.
Arthur Meulemans volgde les aan het Mechelse Lemmensinstituut en werd er, na zijn eindexamen in 1906, leraar tot in 1914. Ondertussen was hij in 1911 in het huwelijksbootje gestapt met een verhuis naar Tongeren tot gevolg.  

In de stad van Ambiorix onderrichtte hij muziek aan het Koninklijk Atheneum, een job die hij uitoefende tot hij in 1930 aangesteld werd als dirigent (samen met Fernand Quinet) van het pas opgerichte Symfonieorkest van de Belgische Radio in Brussel.  Meulemans was hiermee niet aan zijn proefstuk toe want eerder reeds was hij dirigent geweest van diverse amateur-muziekverenigingen.
Arthur Meulemans mag binnen het Belgische muziekleven een overgangsfiguur genoemd worden tussen de romantische Vlaamse generatie na Peter Benoit en de moderne internationale stromingen die in België een definitieve doorbraak kennen met August L. Baeyens.
Meulemans mocht prat gaan op een groot symfonisch oeuvre dat meer dan 350 werken telt en verwierf hiermee een plaatsje tussen de meest productieve en bekendste Belgische componisten uit de eerste helft van de twintigste eeuw.  Hij schreef onder meer vijftien symfonieën, drie opera’s, vijf strijkkwartetten, liederen, oratoria, koorwerken en soloconcerti voor allerhande instrumenten. Kreeg hij in het begin van zijn carrière vooral naam en faam met zijn vocale werken, vanaf 1930 wijdde hij zich meer en meer aan het orkest.
Zoveel talent moest beloond worden : in 1909 won hij de befaamde Prix de Rome met zijn oratorium “De legende van de Heilige Hubertus” en kort voor de Eerste Wereldoorlog ontving hij de Karel Bouryprijs van de Vlaamse Academie voor zijn “Kinderliederen”.
In 1916 stichtte Meulemans in Hasselt de latere Limburgse Orgel- en Zangschool.
Vanaf 1932 leefde en werkte hij in Brussel. In 1954 werd hij president van de Koninklijke Vlaamse Academie.  Arthur Meulemans overleed op 29 juni 1966 in Etterbeek.
 

(bron foto : theater.ua.ac.be)

Anton van de Velde werd in Antwerpen geboren op 8 juli 1895 en was toneelschrijver, schrijver, dramaturg en regisseur.  Als schrijver verwierf  hij vooral bekendheid met zijn jeugdboeken en met zijn driedelige reeks over het leven van Joost van den Vondel.  Diverse werken van hem werden vertaald in het Duits, Frans en Noors.

Cerle Brugge KSV

Hij wordt nog altijd gezien als de voornaamste vertegenwoordiger van het Vlaams katholiek getinte expressionisme.
Anton van de Velde was vooral actief op het vlak van toneel als schrijver en regisseur.  Tussen 1929 en 1932 leidde hij het Vlaamsche Volkstooneel en werkte hij als redactiesecretaris van de Toneelgids.  In de jaren vijftig en zestig was hij één van de huisregisseurs van de Koninklijke Vlaamse Opera.
Eén van zijn grootste opdrachten als regisseur was die van het massaspektakel van het Heilig Bloedspel.
Anton van de Velde overleed op 21 juni 1983 in Schilde.

Het Heilig Bloedspel werd opgevoerd in 1938, 1939, 1947, 1952, 1957 en 1962.
De opbouw van het reusachtige podium aan de voet van het Belfort was telkens weer een titanenwerk en mocht rekenen op de nieuwsgierigheid van de Bruggelingen én van de toeristen.  De opvoeringen zelf gingen uiteraard telkens ’s avonds door en de Brugse Markt werd gedurende al die dagen gewoon verkeersvrij gemaakt.

 

Cerle Brugge KSV

Op het midden van de Markt, naast het standbeeld van Jan Breydel en Pieter de Coninck, stond de regiecabine die men het uitzicht gegeven had van een van kantelen voorziene middeleeuwse toren.  De volledige Markt was volgestouwd met zitplaatsen zodat ruim twintigduizend toeschouwers per opvoering een plaatsje vonden.
De editie 1957 had zelfs nog een bijzondere verrassing in petto want op 1 augustus volgde, speciaal voor de Bruggelingen !, een volksvertoning.  Voor twee frank, de euro was toen nog heel veraf, kon een Bruggeling deze uitzonderlijke editie bijwonen !

De affiche van het Heilig Bloedspel 1947.  Ze geeft ons een prachtig beeld van een avondlijke opvoering van dit massaspektakel aan de voet van het Belfort.  Boven het podium hangt een reusachtig kruisbeeld en boven de gekruisigde Christus ‘wappert’ een reuzegrote Vlaamse leeuw.  In 1947, twee jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog, kon dit blijkbaar wel.  In 2018, éénenzeventig jaar later, zou deze Vlaamse leeuw vanuit bepaalde hoeken wellicht op protest stuiten…

 

In “Het Brugsch Handelsblad” van 3 september 1960, twee jaar voor het laatste Heilig Bloedspel zou doorgaan, verscheen er een artikel over een meningsverschil omtrent de regie :

De regie van het H. Bloedspel” : “In verband met de moeilijkheden, die gerezen zijn in de schoot van de leiding van het H. Bloedspel, ligt momenteel weinig nieuws voor.  Er is een kompromisvoorstel, uitgaande van de raad, waarbij dhr. Remi Van Duyn de eigenlijke regie zou waarnemen en dhr. Anton Vandevelde, de vroegere regisseur, zou belast worden met de lichtregie.  In die zin werd een voorstel aan het schepenkollege overgemaakt, waarop echter nog geen antwoord is gekomen.  Dhr. Van Duyn gaat echter met dit voorstel niet akkoord. Hij is van mening, dat de belichting een integraal deel uitmaakt van de algemene regie en dat zowel de spelregie als de regeling van de belichting door één man moet geleid en gericht worden. Daaruit volgt, dat aan de gerezen moeilijkheden tot nog toe geen einde is gekomen.  Indien men aan de scheiding van de regie zou vasthouden, zou het kunnen gebeuren, dat men naar een andere regisseur dan dhr. Van Duyn zal moeten uitzien, vermits men blijkbaar dhr. Vandevelde niet meer wil belasten met de algemene regie.  Naar verluidt zou de beheerraad van het H. Bloedspelgezelschap binnen kort bijeen komen, om de kwestie andermaal te bespreken.  O.i. heeft het inderdaad weinig zin, de regie te splitsen, want het kan dan best gebeuren, dat ingevolge verschillende opvattingen, het H. Bloedspel geen homogeen karakter meer zou hebben, wat uiteindelijk aan de opvoeringen moet schaden.  Men zal de moed moeten hebben, kordate beslissingen te treffen.  In het tegenovergestelde geval zou men best doen, de zaken te laten zoals ze zijn, want kompromissen als deze brengen geen aarde aan de dijk en met tweeslachtigheid is nog nooit iets gediend geweest, stellig niet waar het gaat om de regie van een openlucht- en massaspel als het H. Bloedspel.”

(Marnix Knockaert)

Gerelateerde nieuwsberichten

Cerle Brugge KSV
SHOT sprak met … Louis-Philippe Depondt

SHOT sprak met …


Louis-Philippe Depondt


Jong bloed. 


SHOT sprak tijdens de winterstop met Louis-Philippe Depondt, de jonge en nieuwbakken communicatie- en persverantwoordelijke bij Cercle. Supporters zo nauw mogelijk aan de Vereniging binden en ‘het merk’ Cercle promoten zijn de groen-zwarte drijfveren van de enthousiaste Torhoutenaar.

Je bent vrij recent bij Cercle aangekomen. Stel je even jezelf voor?

Lees meer
Cerle Brugge KSV
Praatje met … de Beloftencoach

Praatje met ... de Beloftencoach


 Jimmy De Wulf

 


Ambitie


De link Jimmy De Wulf/Cercle telt 10 jaar.  Jimmy was vijf jaar A-kernspeler (2003-2008, 148 wedstrijden) en is na nog omzwervingen bij KVO, in Cyprus en in Koksijde, ondertussen vijf jaar actief als trainer bij  Groen-Zwart.
Die trainersjaren mogen als een succes beschouwd worden.  Om die reden, en de opnieuw mooie prestaties dit seizoen van de Beloften, maakte ik op vrijdag 8 februari een afspraak met Jimmy in café “Calvarieberg”, kortbij zijn deur en zoals het past, zeker met de derby in het vooruitzicht, binnen de Brugse stadswallen.
 

Lees meer
Cerle Brugge KSV
Praatje met een speler - Arnaud Lusamba

In de aanloop naar de wedstrijd in en tegen Racing Genk had ik een gesprek met Arnaud Lusamba. Deze 21-jarige Fransman is bezig aan zijn eerste seizoen in Groen-Zwarte loondienst. Hoewel dat niet helemaal klopt. Cercle huurt de middenvelder van OSG Nice en heeft een aankoopoptie. Ik sprak Arnaud net voor de videoanalyse van Racing Genk. Een videoanalyse die blijkbaar goed werd opgevolgd, want later in de week won Cercle zijn eerste uitwedstrijd. Tegen de competitieleider uit Genk dan nog! 

Lees meer
Cerle Brugge KSV
SHOT sprak met … Nico Clauwaert

SHOT sprak met …


Nico Clauwaert

Er prijkt een naam op het shirt van Cercle. Met ‘Napoleon Sports & Casino’ vond de Vereniging een hoofdsponsor voor dit en volgend voetbalseizoen in de hoogste klasse van het Belgische voetbal. We spraken met Nico Clauwaert, die er het luik ‘sports partnerships’ bij Napoleon Sports & Casino onder zijn hoede heeft, en polsten naar de redenen voor en de toekomst van de samenwerking.

Lees meer
Cerle Brugge KSV
SHOT sprak met … Karel Derdaele

 

Ticketing verantwoordelijke

Als je het Cercle-secretariaat binnenstapt valt het meteen op.  De “bemanning” - sinds Silke recent haar geluk elders is gaan zoeken is dit letterlijk te nemen  - , is vrij jong.  Een beetje zoals de spelerskern zelf, zeg maar. Eén van die personen waar de supporter wellicht het vaakst oog in oog mee komt te staan is Karel Derdaele. Karel is immers de verantwoordelijke voor de ticketverkoop, abonnementenverkoop, enz…
Met o.a. het oog op de eerstdaags startende abonnementenverkoop, tijd voor een kennismaking.

Lees meer