koop tickets online

SHOT sprak met … Karel Derdaele

Een gesprek met onze ticketverantwoordelijke

 

Ticketing verantwoordelijke

Als je het Cercle-secretariaat binnenstapt valt het meteen op.  De “bemanning” - sinds Silke recent haar geluk elders is gaan zoeken is dit letterlijk te nemen  - , is vrij jong.  Een beetje zoals de spelerskern zelf, zeg maar. Eén van die personen waar de supporter wellicht het vaakst oog in oog mee komt te staan is Karel Derdaele. Karel is immers de verantwoordelijke voor de ticketverkoop, abonnementenverkoop, enz…
Met o.a. het oog op de eerstdaags startende abonnementenverkoop, tijd voor een kennismaking.

Karel, wie schuilt achter het gezicht aan deze verruimde nieuwe balie?

Ik ben 21 jaar, geboren in Woumen en ondertussen woon ik reeds zo’n negentien jaar in Koekelare.  Ik studeerde economie-moderne talen aan het SMIK in Koekelare.  In het hoger onderwijs volgde ik sportmanagement aan VIVES hier in Brugge. 
Mijn hobby is voornamelijk voetbal.  Ik speel zelf voetbal, als doelman.  Voorlopig nog bij FC  Veldegem en volgend jaar bij KVV Aartrijke.

Hoe ben je op Cercle terecht gekomen?

Tijdens het derde jaar van mijn hogere studies moest ik een stageplaats kiezen.  Daar plaatste ik als eerste keus Cercle Brugge.  Op dat ogenblik was de kans om te promoveren zeer reëel, wat dus heel wat deuren kon doen opengaan.  Bovendien is het een mooie vereniging, een familiale vereniging en dat sprak me wel aan.  Mijn stage liep vorig jaar tot in juni.  Daarna mocht ik blijven als jobstudent.
Vanaf september 2018 werk ik hier als vaste medewerker.  Ik ben verantwoordelijk voor de ticketting en ondertussen ook voor de shop, cashless payment en nog enkele andere zaken.

Cerle Brugge KSV

Had je voorheen bindingen met Cercle?

Niet echt.  Ik kwam wel sporadisch naar enkele wedstrijden kijken.  Ik had ook een  goede  vriend die hier bij de Beloften speelde, daardoor kwam ik ook al eens extra kijken. 

Omtrent je taak nu, je zit hier ondertussen aan een mooi nieuw loket?

Het hoort ook een beetje bij het verhaal welke we willen brengen met Cercle Brugge.  We willen groeien.  Daarom werd ook besloten om de twee vroegere minuscule loketjes te vervangen door een luchtig raam met een moderne uitstraling.  Zowel voor de supporter/klant als voor de medewerkers is het heel wat aangenamer.

Je krijgt wel een heel divers publiek voor je? 

Dat gaat van de gewone ticketverkoop, business seats, BK12, abonnees, …  Afin, van jong tot oud.…

Wel wat extra werk bij combiregelingen en risicowedstrijden?

Inderdaad.  Bij combiregelingen moet iedereen langskomen aan het loket.  Ook de regelingen en betalingen met de bus moeten dan hier gebeuren.  Dat zijn inderdaad drukkere wedstrijden.  Anderzijds is het wel perfect haalbaar.  Naar volgend seizoen toe verwachten we nog meer van die regelingen.  Het is een organisatie, maar intern stellen we dat goed af zodat dit een vlot verloop kent.
Ook de zogenaamde “risicowedstrijden” zijn speciale wedstrijden qua organisatie.  Bij pakweg een derby of de finalewedstrijd tegen B.-Wilrijk vorig seizoen, moeten we extra aandachtig zijn voor bezoekende supporters die een plaatsje in “onze” vakken proberen te bemachtigen.  In het verleden werkten we wel eens met vragen die we stelden over onze vereniging.  Zo kun je bij bepaalde mensen reeds achterhalen dat ze eventueel verkeerde bedoelingen hebben.  Je moet echt extra aandachtig zijn.  Sommigen zijn zéér inventief.

Cerle Brugge KSV

Er is soms sprake van “geregistreerde” personen.  Verklaar even.

Op het ticketverkoopplatform waar wij mee werken duiden we in het systeem gegevens aan (naam, adres, geboortedatum, enz…) van de mensen bij aankoop van een ticket of een abonnement.  Op die manier zijn die mensen geregistreerd en kunnen ze in de toekomst makkelijker een ticket/abonnement aankopen, ook bij online aankoop.

Je bent ook verantwoordelijk voor het cashless payment systeem.  Ondertussen is dit reeds goed ingeburgerd.

Ik heb destijds de opstart niet meegemaakt, want toen bleken er nog enkele kinderziektes geweest te zijn zoals je me zelf vertelde.  Nu verloopt dit allemaal zeer vlot en is het zowel voor ons als de supporter praktisch.  Je moet niet meer met cash betalen en de afhandeling aan de toog gebeurt vlotter en eenvormiger.  Ook voor de opvolging van de verkoop is dit beter.  Ik wijs er ook nog graag op dat mensen die op het eind van het seizoen nog geld op hun abonnement staan hebben dit tot en met de voorrangsperiode voor abonnees, zijnde tot de fandag op 6 juli, kunnen laten overplaatsen op hun nieuw abonnement.  De afzonderlijke consumptiekaarten blijven hun resterende waarde behouden.

Zijn er bepaalde anekdotes die je kwijt kunt vanachter je ticketloket?

Ik kan me niet bepaald eentje specifiek voor de geest halen, maar terug verwijzende naar de ricicowedstrijden zoals de derby en de finalewedstrijd tegen B.-Wilrijk is het ongelofelijk hoe inventief sommigen kunnen zijn om toch maar een ticket in de thuisvakken te kunnen bekomen. 

Eerstdaags (2 mei) start de abonnementenverkoop voor het komende seizoen.  Je hoopt wellicht op een spreiding?

Vorig jaar zijn we ook op 2 mei gestart.  Daarbij merken we dat de eerste weken de drukste zijn.  Daarna is het gespreid.  We willen in elk geval de mensen een voldoende lange termijn geven om hun abonnement op hun favoriete zitje te verlengen.  Die periode loopt tot de fandag.  Het is vanzelfsprekend adviseerbaar om niet tot het laatste ogenblik te wachten. 
Niet-abonnees die voor komend seizoen een abonnement willen aanschaffen kunnen dit ook reeds vanaf 2 mei, dit op alle niet-abonnee plaatsen van dit seizoen.  Daar zijn best nog wat leuke plaatsjes tussen te vinden.

Even terug naar je werkomgeving.  Het is een jonge equipe. De sfeer zit goed?

De sfeer is optimaal.  Het zijn allemaal jonge mensen en daardoor voel je elkaar wel beter aan.  Gezien je van dezelfde generatie bent, begrijp je elkaar ook makkelijker.  Het klikt zeer goed.  We zitten met een goede groep, wat ook positief is voor de toekomst.  Je merkt ook dat Cercle groeit, na de promotie naar 1A kwamen er meer mensen bij en je merkt dat Cercle in het geheel groeit, dat het in beweging is.

Wens je zelf nog iets toe te voegen?

(lacht) Wel … aan iedereen: vernieuw je abonnement vanaf 2 mei, of, als niet abonnee, overweeg er eentje aan te schaffen. 
Ik herhaal, het is een mooie vereniging die in volle groei is.  Die boodschap wil ik wel nog meegeven.

(Georges Debacker)

Gerelateerde nieuwsberichten

Cerle Brugge KSV
Praatje met een speler - Yoann Etienne

Praatje met een speler - Yoan Etienne


 ‘Eerste profervaring bij Cercle Brugge’


Op de dag dat de nieuwe hoofdsponsor werd voorgesteld had ik een afspraak met Yoann Etienne op Cercle Brugge.  Voor de gelegenheid ging het interview door in de loges.  Terwijl de journalisten en medewerkers genoten van een lekkere hutsepot met worst interviewde ik onze jonge linkerflankverdediger.  In België zet hij op Cercle zijn eerste stappen op het hoogste niveau.

Yoann, kun je even voor onze lezers je professionele carrière tot op heden schetsen?  
 

Lees meer
Cerle Brugge KSV
Praatje met de trainer - Laurent Guyot

We zijn tevreden, nu “SHOT-online” terug op dreef geraakt, u nog eens een trainersinterview te kunnen aanbieden.  Onze vorige trainer, Frank Vercauteren, wou destijds geen niet-wedstrijd gerelateerde interviews geven aan de pers.  Ook niet aan de eigen media.
Met Laurent Guyot ontmoetten we net voor de vrijdagnamiddagtraining, anderhalve dag voor de wedstrijd tegen Anderlecht, een aimabele gesprekspartner.

Lees meer
Cerle Brugge KSV
SHOT ontvangt het "Gouden ereteken van verdienste"

Het Cercleverenigingsblad SHOT was sinds jaar en dag (vooraanstaand) lid van NUC-UNBOC, de Koninklijke Nationale Unie der Clubbladen, die reeds 70 jaar bestaat.  Het sleepte ook regelmatig heel wat prijzen in de wacht zoals de prijs voor het “beste blad”, “beste artikel”, “beste kroniek”, enz…
Op de jaarvergadering van NUC-UNBOC, vorige zaterdag 12 januari,  in het Bondsgebouw te Brussel,  ontving SHOT (thans online)-hoofdredacteur Georges Debacker het “Gouden ereteken van verdienste” van NUC-UNBOC uit de handen van voorzitter Marcel Dingemans.

Lees meer
Cerle Brugge KSV
Praatje met een speler - Issa Marega

Net voor de laatste speeldag uit de reguliere competitie had ik een afspraak met Issa Marega.  De jonge centrale verdediger was één van de wintertransfers van groen-zwart en ontpopte zich de laatste weken tot een vaste waarde in het hart van de groen-zwarte defensie.  Hij kwam over van het Franse Caen.  Met de boomlange Issa had ik een gesprek over zijn carrière en de doelstellingen van groen-zwart tijdens de play offs.

‘Cercle, tweede buitenlandse avontuur’

 

Lees meer
Cerle Brugge KSV
Retro - Björn Sengier geïnterviewd

RETRO
 

Twee jaar tussen de palen op Olympia…    
                                 

Björn Sengier geïnterviewd
 

Het kan iedereen overkomen. Je presteert prima in een of andere organisatie, je voelt je er kiplekker. En plots, niet alleen onverwacht maar naar je overtuiging ook onterecht, daar krijg je een koude douche over je lijf. Zo ijskoud is die douche dat ze je noodzaakt een einde te maken aan het verhaal dat je aan het schrijven bent. Niet dat er geen leven meer is na die shock, dat niet, maar toch wel zo dat het je bijzonder zwaar uitvalt een nieuwe start uit te zoeken en het roer weer op te nemen. De vraag die zich hierbij opdringt: Eens dat het tijd tot bezinken heeft gehad, hoe kijkt ‘het slachtoffer’ naar wat hem destijds overkomen is? Ligt het gebeuren hem zo zwaar op de maag dat het hem niet eens mogelijk is waardering uit te spreken voor wie en voor wat hij destijds heeft mogen meemaken?  “The time is a great healer,” beweren de Engelsen, en Björn Sengier bewijst dat het waar is.

Lees meer